Spoednummer 06 22 22 43 65

Omgaan met pijn

Hoe kun je omgaan met de pijn?

Omgaan met pijn

• Warmte: Bij het opvangen van de weeën kan warmte helpen om ontspanning te vinden en ween beter op te kunnen vangen. Hierbij kan je denken aan een warme kruik in je rug of tegen je buik. Een warme douche/bad.
  • Ontspanning: Het kan spannend zijn om te bevallen. Probeer je niet te veel over te geven aan die spanning. Door de spanning heb je meer last van de pijn en kunnen de weeën minder goed doorzetten. Ontspanning vinden kan je door gebruik te maken van warmte of het zoeken van afleiding. Mentaal en lichamelijk ontspannen kan door middel van:
      • Massage
      • Yoga
      • Hypnose, acupunctuur acupressuur
      • Geurkaarsen of geurolie
      • Neem rust tussen de weeen, zodat je voorbereid bent op de volgende wee.
      • Let op je ademhaling tijdens een wee. Blijf rustig door ademen tijdens de wee. Adem 1 tel in en 4 tellen uit. Als je het ritme van je ademhaling volgt, ben je minder gericht op de pijn. Dat helpt je te ontspannen en kun je de weeën beter opvangen.
      • De geboorte-TENS (Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie) is een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomstootjes geeft. Je bedient het apparaatje zelf – wat je een gevoel van controle kan geven. Via elektrodes, draadjes die op je rug zijn geplakt, gaan de stroomstootjes je lichaam binnen. Dat geeft een prikkelend of tintelend gevoel. De geboorte TENS  moet je zelf aanschaffen mocht je hier gebruik van willen maken.Pijnbestrijding in het ziekenhuis: Kies je voor pijnbestrijding die niet thuis toe te passen is betekend dit dat je naar het ziekenhuis moet en wordt overgedragen aan de verloskundige aldaar. Wij mogen je bevalling niet meer begeleiden omdat medicinale pijnbestrijding risico’s met zich mee brengt. Jij en de baby moeten daarom extra in de gaten worden gehouden.

Soorten medicinale pijnbestrijding

• PCA/remifentanyl infuus (pijnpompje)
  • Ruggenprik